söndag 13 december 2009

OVERHEAD-PLAST (OH)

Här följer några tips på vad du kan använda OH-plast till.
Du finner den i välsorterade kontorsbutiker.

Här är materialet jag använt till ett kort.
Du kan använda vilket mått du vill på dessa kort.
Vek OH-plasten dubbelt. Stämplade "Stjärna.M.01" med vit Staz On-dyna direkt på OH-plasten.
Brunt cardstock där jag klippt kanten med Fiskars scallopedsax. Pappret är dubbelvikt och fäst med dubbelhäftande tejp på OH-plasten.
Jag klippte ut en bit vitt albumblad och använde kantstansen med blomma. Fäste den med tejp på den bruna cardstocken.

Ett mönsterpapper är fäst överst. Här har jag använt Scallopedsaxen på kanten.

Stämplade "Merry Christmas to all of you...oval" på kvistpapper, klippte ut ovalen och fäste den med dubbelhäftande tejp.

På baksidan fäste jag en oval för att dölja tejpen.

Stansade ut en ruta med hjälp av Spellbinders Nestabilities i kvistpapper som är fäst inuti kortet. Här kan hälsningen skrivas. Fäste även en likadan ruta på baksidan för att dölja tejpen.
****************************************

Ett annat tips är att stämpla med akrylfärg på OH-plast. Har du ingen dabber så kan du klippa små bitar av en hushållssvamp och dutta akrylfärg på stämpeln.
Här har jag använt en privat stämpel. Vänta en stund tills akrylfärgen är torr och klipp sedan ut motivet.

Vingarna på fjärilen har jag vikt upp. Fjärilen är fäst med Glossy Accent på asken.
På asken har jag använt OH som ett fönster.
Jag skar ut en bit och embossade den med en Cuttlebug embossingfolder. Fönstret är fäst på undersidan av locket med dubbelhäftande tejp.
Nu återstår att pynta asken lite till innan den är klar.
****************************************

Ett tips jag sett lite här och var är att använda
Pearl Maker till att göra egna blingdekorationer.
Jag ritade på fri hand ut ett motiv på en bit papper.

Sedan la jag OH-plasten över den ritade figuren och klämde ut små droppar av Pearl Makern längst de ritade linjerna. Men som ni ser följde jag inte riktigt mina egna linjer....:)

När den torkat klart klippte jag ut figuren. Klipp så nära prickarna du kan.

Här har jag fäst blingdekorationen intill en blomma. Beskrivning på blomman hittar du här.
Det mesta av materialet finner du hos PRICKIFORM. Länk här på högersidan.
Pearl Makern har inte hunnit ut i webshopen än, men finns hemma. Maila Katarina vid frågor.
//Tesa

6 kommentarer:

  1. Great ideas!!! Thank You for sharing :)

    SvaraRadera
  2. Mmmm, jag har redan provat fjärilen. Blev jättebra. Jag är så glad för alla dina tips.

    KraM

    God jul! Tror inte jag kommer att sitta så mycket här, det är ju lite att pyssla - jag menar syssla med

    SvaraRadera
  3. Åååå, vad jag blev glad när jag hittade din sida! Så mycket fint att bara njuta av och alla härliga tips man bara får ta emot.
    TACK!
    mvh Eva i Kalmar

    SvaraRadera
  4. Hej, Vilken fin sida du har. Jag hittade den nu när jag vilade från julstöket.
    Tack för bra beskrivning, det där måste jag prova, det såg så snyggt ut. Jag gillade fjärilen, och swirlern du gjort.
    Mvh Inga-Lill

    SvaraRadera
  5. Men gu vilka smarta, fina och användbara tips! Tack för att du delar med dig!

    Och tack för din kommentar i min blogg! :)

    SvaraRadera